De blaadjesdief
Buiten werd het boekje 'De blaadjesdief' voorgelezen. Op voorhand dachten we eens na wat een blaadjesdief eigenlijk was en wie dat zou kunnen zijn. In het boekje ontdekten we dat de wind de blaadjesdief is. Tijdens het verhaal voelden we de wind al waaien. We gingen op de speelplaats op zoek naar blaadjes die de blaadjesdief van de bomen heeft geblazen. Deze namen we mee naar de klas. Daar bekeken we de blaadjes eens goed. Ze zagen er niet allemaal hetzelfde uit. Ze hadden andere kleuren en vormen. Sommige waren groen, andere waren geel, bruin of oranje. Sommige hadden meerdere kleuren. We vonden ook een bolster. Die was leeg, maar we vonden de kastanjes niet. We voelden er wel eens aan. Die prikte!
Via een filmpje op de computer konden we zien hoe goed een eekhoorn kan springen van tak naar tak, maar ook heel goed kan wandelen op zo'n dunne tak. Hij heeft dus heel veel evenwicht. Wij probeerden dit in de klas eens uit.
Op woensdag mochten we smullen van heerlijke mandarijntjes. We konden ze allemaal zelf pellen!
Samen gingen we naar de turnzaal. Daar speelden we een aantal spelletjes:
- Iedereen mocht een plaatsje zoeken voor zijn/haar holletje (blok). We gingen als eekhoorns op pad om vruchtjes te zoeken. Als de muziek stopte, moesten we de vruchtjes zo snel mogelijk in ons holletje brengen. Eerst gingen we al wandelend op zoek, daarna al lopend, daarna al springend, al kruipend en dan al sluipend.
- We gaven de verzamelde vruchtjes door aan elkaar. Boven ons hoofd, door onze benen, naast ons lichaam,...
- We speelden ook levende memory. Iedereen kreeg een prentje en mocht alleen zelf eens kijken ernaar. Wanneer iedereen een kaartje had, gingen we opzoek naar het kindje met hetzelfde prentje.
- We sloten af met een bos-yoga. We deden enkele dieren en objecten na die we in het bos zouden kunnen zien.
We dansten de eekhoorndans. Hiervoor deden we de mevrouw na die we op de computer zagen.
Nadat we de eekhoorn goed hadden waargenomen, maakten we onze eigen eekhoorns. We deden een schrijfdans waarbij we met de juiste kleuren rond de potjes moesten tekenen en voor de staart telkens op en neer moesten gaan met onze kleuren. Deze werden gekleefd op de achtergronden die we maakten met enkele oma's. Hiervoor mochten we blaadjes van de bomen schilderen en afdrukken maken. Ook kleurden we een prent van een eekhoorn in en versierden we de staart met froezelpapier dat we zelf knipten.
We verzamelden blaadjes met de eekhoorn. We benoemden de kleuren en telden het aantal blaadjes dat hij verzamelde. Daarna kleefden we het juiste aantal blaadjes bij elke eekhoorn. We moesten de bolletjes op de staart tellen.
Eekhoorns hebben hele goed ogen. Ze moeten ook goed kunnen zoeken naar een verstopplaats voor hun gevonden vruchtjes. We speelden verstoppertje op de speelplaats. Wie heeft goede ogen zoals de eekhoorn?
In de hoekjes in de klas gaven we eekhoorns eten door stukjes te knippen. We verzamelden vruchtjes voor de eekhoorn door ze te blazen (met ons eigen rietje) in de bekertjes. We vulden potjes, vormpjes,... met de 'herfstrijst'. We zochten ook verstopte prentjes tussen de rijst. We maakten herfstsoep met de blaadjes en bolsters die we op de speelplaats verzamelden.
Na de vakantie starten we met een witte week. Daarna werken we twee weken rond het boekje 'Wij gaan op berenjacht!'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten