Wij gaan op berenjacht!
Op maandag ontdekten we afdrukken in onze klas die leidden naar prenten in de kamishibai. Van wie zouden die pootafdrukken zijn? Misschien van de hond die op de prent staat?
In het verhaal ontdekten we dat het de sporen van een beer zijn. Was er een beer in onze klas?
Het verhaal kwam op verschillende manieren aan bod: met de kamishibai, het boek, de verteltafel, op de pc bij juf Evelien, met muziekinstrumenten,...
We gingen ook buiten samen op berenjacht.
We maakten ook ons eigen 'berenjachtboek'.
We kleurden het voorblad zoals het originele boek.
We knipten lang wuivend gras.
We druppelden blauwe waterverf met een pipet op een bordje. Daarna rolden we een koude, diepe, natte rivier op ons blad.
We gingen op zoek naar aarde om dikke slikkerige modder te maken. Daarna mochten we met laarzen stappen in de modder en afdrukken maken op ons blad.
Voor het maken van de modder, keken we naar het filmpje van Dropje en modder. Erna moesten de laarzen gepoetst worden.
We tekenden een woud.
We schilderden bubbeltjesplastic wit en maakten een afdruk op ons blad.
We tekenden een donkere, nauwe grot rond een potje.
Aan de hand van een stappenplan tekenden we een beer met een glimmende natte neus, twee grote harige oren en twee rollende ogen.
We maakten muziek met de takjes waarover je kan struikelen in het woud. Let goed op! Welke kleurtjes stokjes mogen muziek maken? Mogen we luid (blaadjes hoog) of stil (blaadjes laag) spelen?
Samen zongen we het liedje 'Waar is beer' van Piep Kaduul. Waar werd de beer gezet tenopzichte van de stoel? Daarna mochten wij de beer op de juiste plaats zetten.
We ontdekten van alles over de bruine beer in het filmpje van Story Zoo.
We dansten ook op het liedje 'I'm a gummy bear'.
De personages uit het verhaal zingen steeds dat ze niet bang zijn voor beren, tot ze er echt een tegenkomen. Waarvan zijn wij soms wel eens bang? Dit boek is ook bang, maar waarvan dan? Hij was bang dat we vlekken zouden maken, bladeren zouden kreuken of water zouden gieten over het boek.
Gedurende de twee weken konden we in de klas spelen in de verrijkte hoeken binnen het thema.
We speelden enkele tikspelletjes. We moesten de beren proberen vangen zonder dat de andere beer (kleuter) ons aantikte. Ook moesten we naar de overkant lopen zonder dat de beren ons konden vangen.
Omdat onze knuffelberen eigenlijk heel lief zijn en we eigenlijk niet bang moeten zijn van hen, maakten we iets lekker om samen van te smullen. Jammer dat knuffels niet kunnen eten. Alles was dus voor ons :)
We maakten berenpap en versierden die met 3 berenkoekjes.
De komende twee weken kijken we samen uit naar de komst van de Sint!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten