zaterdag 9 december 2023

Hij komt! Hij komt!

 Hij komt! Hij komt!

Op maandag vonden we een briefje in onze klas. Er stond op: 'Ik zit in het poppenhuis'. We gingen kijken en vonden een Spiekpietje met een boek. We lazen het boekje en zochten dan elke dag naar het Spiekpietje in de klas. 



We verstopten ons in de turnzaal zoals echte Spiekpietjes. Spiekpietje keek en zag dat het goed was!





We gingen ook op Spiekpietjeszoektocht. We zochten de Spiekpietjes, scanden de code en losten de vragen op. 





We verzamelden tijdens een spel ook pluimen voor onze pietenmuts. Welk pareltje grabbelde je? Neem een pluim in die kleur. Wie had op het einde de meeste pluimen verzameld?



Aangezien de Spiekpietjes 's nachts altijd bellen naar de opschrijfpieten, om alles door te geven wat ze overdag gezien hebben, bedachten we waar de pieten het zouden schrijven in het grote boek van de Sint. Zou de Sint er blij van worden? Of zou hij er niet blij van worden? 



We kregen ook de opdracht op Sint en Piet te helpen om pepernoten te bakken. Wat zijn pepernoten eigenlijk? We lazen Obe zijn boekje 'De gouden pepernoot' voor. Daarna oefenden we om bolletjes te maken met plasticine. Dan gingen we echt aan de slag. Wat hebben we nodig om pepernoten te maken? Alles afmeten, in een kom, roeren, rollen, bakken en proeven maar!
Ze vielen in de smaak! 
https://www.leukerecepten.nl/recepten/pepernoten/











Voor we nog een pepernoot konden proeven, moesten we een opdrachtje uitvoeren: pepernotenadem. We gingen met onze benen liggen op de bank en legden een pepernoot op onze buik. We ademden diep in en uit. Wat gebeurde er dan?



In een doos zaten allemaal spullen. Van wie waren die en hoe heetten die? Welke hoorden bij elkaar? We transformeerden ons tot Sint en Piet




We maakten onze eigen pietenmuts of mijter






De dag voor de komst van de Sint en pieten op school, maakten we allemaal een mooie tekening om in ons schoentje te steken. 




Ook wij zijn braaf geweest! De Sint en pieten kwamen langs in onze klas. Ze maakten veel rommel, tekenden op de tafel, strooiden letterkoekjes en pepernoten en lieten cadeautjes achter!














We speelden nog raad- en telspelletjes. Waar zit roetpiet of de pepernoot? Wie kreeg er veel pepernoten? of net weinig? Wie kreeg de meeste of minste pepernoten?






We maakten ook foto's van hoe de pieten, de cadeautjes, het paard, de zak,... voor de stoomboot moeten staan. Deze sturen we door naar de Sint.



We hielpen de Sint ook weer aan een baard.






Wie verstopt zich onder de mantel van Sinterklaas?



Naast het inoefenen van het versje, zongen we ook veel Sinterklaasliedjes. We deden dit ook eens met sjaaltjes. Bij elk zinnetje hoorde een beweging. 





Verder speelden we in de hoeken en genoten we van het rollenspel 'Sint en Pieten'.






De laatste twee weken voor de vakantie gaan in. We werken het prentenboek 'De kleine kerstboom' uit. We maken er een gezellige periode van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Pasen

We sorteren de paaseieren per kleur. We nemen een paasei en kijken zoeken hetzelfde kleur paasmandje.  We nemen de juiste weg en sorteren de...